Onvergetelijke leerervaringen: inspiratieblogs
Laat je inspireren door de onderstaande ervaringsverhalen van deelnemers en van de leeradviseurs van het Leer- en Ontwikkelplein.
Blogs van het Leer- en Ontwikkelplein
Regelmatig plaatsen we blogs over het Leer- en Ontwikkelpein.
-
Juni 2018
-
Het leven van een beleidsmedewerker gaat niet altijd over rozen. Je geeft dag in dag uit alles om de minister en staatssecretaris te bedienen en je probeert daarbij natuurlijk ook steeds het veld te betrekken en het belang van de samenleving in de gaten te houden. Het komt meer dan eens voor dat er 150 kamervragen over jouw dossier worden gesteld. Hoe zorg je er -binnen deze context- dan voor, dat je er toch toekomt om in het belang van je functioneren tijd te nemen voor je eigen ontwikkeling?
Onlangs rondden we bij het Leer- en Ontwikkelplein het ontwikkeltraject Beleid Werkt na 9 maanden af. Talentvolle beleidsmedewerkers van VWS, SZW en OCW hebben deze maanden gewerkt aan hun ontwikkeling. Beleid Werkt is bewust een ontwikkeltraject op maat genoemd. Deelnemers formuleren namelijk zélf een leerwerkopdracht waarmee ze aan de slag gaan, ze worden daarbij op hun ontwikkelvragen begeleid door een coach, vormen intervisiegroepen, hebben de keuze om zich in te schrijven voor diverse trainingen en organiseren met elkaar een aantal tussenbijeenkomsten.
Tijdens de slotbijeenkomst werd duidelijk dat iedereen op zijn of haar manier heeft gedaan wat op dat moment mogelijk was en dat is precies de kracht van ‘Beleid Werkt’.
We hoorden terug dat de deelnemers op meerdere niveaus aan het denken zijn gezet. Er speelden vragen over wat ze eigenlijk willen ontwikkelen, hoe goed ze daarin het gesprek met hun leidinggevende kunnen voeren en waar ze behoefte aan hebben. Sommigen zijn lang aan het reflecteren geweest en zijn niet helemaal toegekomen aan een leerwerkopdracht, maar voelen zich wel verrijkt met bepaalde inzichten. Anderen zijn juist snel begonnen met een leerwerkopdracht en hebben veel kunnen experimenteren. Weer anderen hebben tijdens dit ontwikkeltraject ook een intensieve training gevolgd waardoor ze grote stappen hebben kunnen zetten.
Er is geen meetlint waar je allemaal langs wordt gelegd. Persoonlijke ontwikkeling is een maatpak. Iedereen mag het naar eigen inzicht vormgeven, er is geen goed en geen fout.
Leren in het werk, dáár gaat het om in dit ontwikkeltraject! Werken en leren vinden grotendeels gelijktijdig plaats en dat is –naast alle werkinhoudelijke zaken- heel handig. Je hoeft immers niet op vaste tijden naar een cursus. Tegelijkertijd is het wat ongemakkelijk, omdat het erop aan komt dat je, samen met je leidinggevende, zelf keuzes moet maken in het belang van jouw ontwikkeling. Je moet hier tijd en ruimte voor organiseren en om hulp durven vragen bij een van de begeleiders vanuit het Leer- en Ontwikkelplein. Dat is soms niet makkelijk. Het is ook een intensief proces, dat kost veel inspanning en gaat met vallen en opstaan. Dit vergt moed en doorzettingsvermogen. Het is nog altijd veel makkelijker te verantwoorden dat je tijd besteed hebt aan leren, als je kunt vertellen welke kennis je hebt opgedaan. Maar het werk van de beleidsmedewerker vraagt meer dan enkel kennis om je uit lastige/complexe situaties te redden.
Ontwikkelen bij Beleid Werkt is daarom bewust anders. Ontwikkelen is hier echt een werkwoord waar je zelf stevig mee aan de slag gaat en waar je zelf verantwoordelijk voor bent.
Als adviseur van het Leer- en Ontwikkelplein werken we dan ook graag mee om iedereen hierbij op persoonlijke wijze goed te kunnen helpen.
- Vincent de Ruijter en Mirjam van der Zouw, juni 2018
-
-
Maart 2018
-
Vorige week werd ik als adviseur leren en ontwikkelen aan het denken gezet over de vraag waarom opleidingen, trainingen, coaching, leren in het werk, of wat voor ontwikkelingsgerichte activiteiten dan ook, soms super effectief zijn en soms minder. Ik evalueerde een traject van een afdeling waarbij leren in het werk en leren van elkaar centraal stonden. Het was succesvol, onder andere omdat de mensen van die afdeling elkaar heel graag willen helpen en enthousiast zijn. Er was veel geleerd en er zijn ook zeker nog wat stappen te zetten. Ik kwam er vol energie vandaan.
Wat zijn nu nog meer succesfactoren? Natuurlijk heeft het te maken met een goed ontworpen leeractiviteit die aansluit bij de vraag. Daar zijn wij als Leer-en Ontwikkelplein verantwoordelijk voor. Iets leren dat ook echt direct toepasbaar is, of zelfs leren tijdens het toepassen in plaats van in een klasje, is bijvoorbeeld een belangrijke succesfactor.
Maar wat kun je zelf als persoon of groep die iets wil leren, eraan doen?
Hier komen een paar tips:
- Durf fouten te maken. Want van je fouten leer je.
- Vraag hulp. Kijk bijvoorbeeld of er iemand in je omgeving is die al goed kan wat jij wilt leren.
- Reflecteer. Denk na over wat er goed en minder goed gaat, waar dat aan ligt en wat je eraan kunt doen. Bespreek dit met een coach, je leidinggevende, een collega of een andere persoon die je vertrouwt.
Wat zijn jouw tips voor een onvergetelijke leerervaring?
- Mirjam van der Zouw, senior adviseur leren en ontwikkelen, maart 2018
-